DE DROG MOD ØST - Foredrag m. Ole Sohn
Torsdag d. 27. august - kl. 19 - 21
Skt. Andreas Bibliotek, Gl. Kongevej 15, København V.
Foredraget tager udgangspunkt i Ole Sohns fotodokumentariske bog ’De drog mod øst’ – om danskerne, der udvandrede til Rusland i kølvandet på prinsesse Dagmars ægteskab med den russiske stor fyrst tronfølger Aleksander III i 1886. Mens det er almindeligt kendt, at der i sidste halvdel af 1800-tallet var en stor udvandringsbølge til Amerika, er det overset og ikke særligt kendt, at mere end 2000 danskere i årene frem til 1917 bosatte sig i Rusland og Sibirien, hvor de så rige muligheder for at skabe sig en ny tilværelse. Det var hovedsageligt mejerister, landmænd, gartnere, ingeniører, telegrafister og handelsfolk, som udvandrede.
F.eks. spillede danske udvandrere en stor rolle i udviklingen af Ruslands mejeridrift. De bidrog til at gøre Rusland til verdens næststørste smøreksportør – næst efter Danmark. Og det danske firma ’Sibirsk Kompagni’ var før 1. Verdenskrig Sibiriens største smøreksportfirma.
I samme periode etablerede tre danskere et slagteri i den Vestsibiriske by Kurgan, der beskæftigede 1500 medarbejdere. En anden dansker opbyggede i begyndelsen af 1900-tallet det største handelshus i Sankt Petersborg, mens en tredje dansk udvandrer i Irkutsk opbyggede Østsibiriens største ølbryggeri.
Ole Sohn fortæller om denne ukendte udvandring mod øst, og om nogle af udvandrernes interessante og dramatiske oplevelser før og under den russiske revolution.
Billedet viser:
Den danske smørgrossist Otto Hansen (med korslagte arme) med kameler og personale i Kurgan, oktober 1915. Hansen rejste til Kurgan i 1899 og hentede sine to halvbrødre til Kurgan og Rybinsk i 1907. Familien Preben-Hansen forlod Rusland i august 1918. Privateje.
Sommerudflugt – Lørdag d. 13. juni 2026
Vi tager i år til Rudolph Tegners Museum & Statuepark, Dronningmølle.
Se hjemmeside: https://www.rudolphtegner.dk/
Vi ser museet og parken, som i øvrigt hedder Rusland, og spiser i caféen.
Betalende medlemmer får betalt entré til museet og en sandwich i caféen.
Vi mødes på Hillerød Station kl. 10.30 og tager lokalbanen 10.45 til Dronningmølle Station. Herfra er der ca. 2 km gang til museet, hvor vi vil være omkring kl. 12.
Vi arrangerer biltransport for dem, der ønsker det. Skriv det ved tilmeldingen.
Tilmelding til Jørgen på jluxhoj@hotmail.com.
Situationen for den russiske ortodokse kirke er i dag drastisk anderledes end under den lange kommunistiske periode. I det 20. århundrede var mange af de mest prominente russiske teologer enten flygtet fra kommunismen eller lagt i jerngreb af det sovjetiske styre. Denne situation – eksilet, fængslet og sammenbruddet af det russiske imperium – skabte grobund for nye refleksioner inden for ortodoks teologi.
I dette foredrag vender vi tilbage til to af periodens mest markante teologer og genbesøger deres politiske teologi. Samtidig stilles spørgsmålet, om denne teologi kan bruges i dag, eller om krigen i Ukraine har ændret vores danske teologiske blik så meget, at det er blevet vanskeligt overhovedet at genlæse dem.
Dr.theol. Emil Hilton Saggau introducerer to centrale russiske teologer, Pavel Florensky (1882–1937) og Georges Florovsky (1893–1979), med fokus på hovedpunkterne i deres teologi – særligt deres forståelse af forholdet mellem kirke, stat og det russiske imperiums fald. På den baggrund åbner foredraget for en bredere refleksion over, hvor russisk ortodoks teologi bevæger sig hen i dag: Findes der et spirende håb, har Putin-regimet knækket al teologisk tænkning, eller findes der stadig ressourcer til at tænke videre – også efter krigen?
Saggau har i sin ph.d. og i sin efterfølgende forskning arbejdet indgående med begge teologers tænkning og deres moderne betydning. Efter krigens begyndelse i Ukraine har han dog indtaget en mere kritisk position over for russisk teologi, senest i bogen Hellige Ukraine (2023). I dette foredrag forsøger han at gøre teologisk status over det, der for mange kan synes som et dødsbo af ortodokse idéer.
Vi linker til en artikel i Magasinet rØST om foredraget.
Afsluttet
Foredrag - Rene Karpantschof
De ekstreme danskere 1921-1939 – herunder tidens dansk-russiske forbindelse
Historiker og tidligere BZ’er, René Karpantschof, fortæller om sin nye danmarkshistorie: ”De ekstreme danskere. Idéernes kamp før katastrofen 1921-1939”. Bogen beskriver de brølende 1920’ere og de skæbnesvangre 1930’ere som en særlig ekstrem tid med dybe kriser og radikal politik og som en tid, hvor man blev mere og mere klar over, at verden havde kurs mod en katastrofe. Til denne foredragsaften vil René være speciel opmærksom på de dansk-russiske forbindelser i mellemkrigstiden.
”Jeg vil fortælle jer en sandhed, der er værre end en hvilken som helst løgn”, skrev den russiske nationaldigter Aleksandr Pusjkin i sin tid. Det udsagn rammer mere end præcist, når det kommer til historien om de sovjetiske Kz-lejre, GULag (en forkortelse for Hovedlejrstyrelsen for lejrene, det administrative organ i det hemmelige politi med ansvar for arbejdslejrene). I foredraget vil ph.d. og uafhængig forsker Kim Frederichsen følge oprettelsen af lejrsystemet under Lenin og Trotskij og dets udbredelse under Stalin, hvor tusindvis af sovjetiske og udenlandske statsborgere måtte gå den tunge vej til tvangsarbejdet; han vil gennemgå de udrensninger i det sovjetiske samfund, der førte til interneringerne, og han vil fremlægge nogle overvejelser om, hvorfor de sovjetiske partiledere valgte at sende så mange mennesker mod en næsten sikker død.”
Foredraget vil være rigt illustreret med power point.
Kim Frederichsen, Ph.d., uafhængig forsker i sovjetiske og postsovjetiske studier. Medlem af bestyrelsen i FN-forbundet, Europe Dialogue, Østersø NGO Netværk, Danmark og den rådgivende gruppe i Den danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder samt anmelderredaktør ved tidsskriftet Arbejderhistorie.